Resepi Keluarga.. :) (part 1)


Belajar memasak dari keci memang bnyk kebaikannya… Rasa sangat bersyukur sbb kakak2 sudi ajar memasak.. Sejak sekolah rendah dah di ajar memasak.. Ye la kan.. Kalau dulu2 budak pempuan tak pandai masak kena ckp pemalas… Tp, zaman skrg sdh jadi trend pla budak sekolah tak pndai masak.. setakat masak air, nasi n magie bule la…huhuhu…Rugi kannnn…..

Walaupun masak tak sesedap chef masak tapi bule la kalau utk makan sendiri2 ja.. bahasa pasar cakap, ‘bule bha kalau kampung2’… hihihi.. Sekarang dah berkeluarga, kena tambahkan lagi skill memasak..huhu…Tapi, syukur alhamdulilah coz dady keysha bule terima masakan mumy keysha.. Walaupun dady keysha agak cerewet skt pasal makanan tp lama2 mumy keysha dah tau makanan kegemarannya..Kadang2 kena masak citarasa sendiri juga…Heeeeehhhh….

Sekarang keysha dah pandai makan…So, kena la masak yg berkhasiat utk anak…:) Betul tak??.. My family paling suka mkn kek pisang.. Hampir tiap minggu mumy buat kek pisang.. 🙂

kek pisang yg paling simple n sng mau masak.

Bahan-bahan:

1. 6 biji telur

2. 1 cawan minyak masak

3. 1 cawan gula (mumy selalu guna 1/2 je sbb nak kurangkan manis)

4. 3-4 biji pisang

5. sedikit bikarbonat

6. 2 1/2 cawan tepung

 

Simple kan… Mr.Hubby &  keysha paling suka makan kalau masih panas2.. Sebenarnya kek pisang ni dikira makanan berkhasiat juga berbanding kek2 yg pakai banyak perasa dan bahan pengawet… Paling penting, ianya buatan sendiri.. So, kita dapat pastikan kebersihan makanan berbanding beli diluar.. kan…? ( Apapun, kadang2 mumy keysha beli juga kueh di luar..hahaha.. Angin2 nak rasa masakan orang.. Gituuuuu…).

Kalau keysha demam dan tiada selera makan, mumy akan masak makanan yang berasaskan pisang sebab pisang bule kekalkan berat badan walaupun anak tiada selera makan..paling tidak, berat badan susut sedikit sahaja..Ini petua dari my sis..Mumy dah praktiskannya dan ianya memang berkesan.. So far keysha tak pernah lagi susut berat badan setiap kali ke klinik…Syabas keysha!! Tp, kalau anak cirit birit, jangan la pula bagi pisang atau betik ya..nanti tambah sandih pula..hihi…

Keysha

Keysha suka masakan mumy...:D

Advertisements

8 thoughts on “Resepi Keluarga.. :) (part 1)

    • Sy pun teda oven sini.. sy masak kek pisang main bakar ja.. pakai acuan yg bulat mcm acuan bingka tp ini ada tutup.. sanggup sy beli d sabah itu ari sbb sy cari2 disini nga inda jumpa 2 acuan..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s